Kako osigurati sljedivost u procesu nabave

U izazovnim i turbulentnim vremenima u kojima poduzeća posluju, vrijeme je neminovno jedan od bitnih resursa. Nabava kao proces vrlo često se nalazi u škripcu sa vremenom i to iz više razloga:

  • Loše planiranje
  • Neadekvatna komunikacija između nabave i internih korisnika
  • Neažurni podaci o stanju zaliha
  • Logistički izazovi
  • Kašnjenja dobavljača…

Svaki od ovih slučajeva je izazov kako za samu nabavu tako i za kompletan proces dobave i kontinuiteta poslovanja. I razlozi zašto se ovakvi slučajevi javljanju prije svega ne ovise samo o nabavi već i o ostalih sudionicima u nabavi… internim korisnicima, dobavljačima, logističkim smetnjama u okruženju i sl.

No nabava si definitivno može pomoći na jedan od provjerenih načina kako da bude efikasnija, a to je osigurati sljedivost u procesu nabave.

Što je sljedivost?

Sljedivost ( eng. Traceability) je pojam koji označava sustav praćenja i identifikacije koraka u određenim procesima. Sljedivost sve više dobiva na značaju posebno u proizvodnji hrane, kako bi se utvrdilo porijeklo sirovina i komponenti koje se koriste u procesu proizvodnje. Možemo reći da je sljedivost mogućnost praćenja nekog proizvoda kroz određene faze proizvodnje, prerade i distribucije, odnosno kroz cijeli lanac opskrbe.

Ovaj sustav usko je povezan sa sve većim interesom potrošača za porijeklo sirovina kao i zakonsku regulativu kojom se osigurava kvaliteta i sigurnost .

Nabava koja ima jednu od ključnih uloga u lancu dobave i te kako je važna u praćenju sljedivosti kako bi osigurala efikasnost, ali i transparentnost ulaznih sirovina i materijala.

6 koraka kojima osiguravamo sljedivost u procesu nabave

Iako nabava nije samostalna već je suportivna funkcija ostalim dijelovima u poduzeću, od iznimne je važnosti praćenje svih faza u procesu. Daleko je lakše ukoliko tu povezanost prati ERP ili neko drugo informatičko rješenje no u praksi sam nailazila na klijente koji unatoč odličnoj informatičkoj podršci ipak nisu imali jasnu sljedivost. Dakle, krenimo redom.

  1. Potreba za nabavom izražava se kroz zahtjev internog korisnika ili na temelju stanja zaliha – ovdje je važno unijeti šifru robe/usluge koja se naručuje, ukoliko postoji, zatim podatke o internom korisniku, broj dokumenta na temelju kojeg se naručuje, eventualnu broj ponude ukoliko postoji
  2. Sljedeći korak je slanje upita dobavljaču – obavezno staviti vezu sa dokumentom internog zahtjeva, podatke o robi/usluzi, ukoliko postoji šifra i sl.
  3. Ukoliko naručujemo od provjerenog dobavljača gdje postoji ugovor ili aktualne ponude – šaljemo narudžbenicu. Ona obavezno mora imati svoj broj, a svakako i vezu sa internim dokumentom, brojem ponude ili ugovora od dobavljača
  4. U procesu naručivanja uvijek je dobro zatražiti i potvrdu narudžbe dobavljača. Ovdje je bitno je da na potvrdi narudžbe dobavljač navede broj naše narudžbenice a po mogućnosti i ponudu na koju se narudžbenica odnosi
  5. Sljedeći korak je isporuka robe u naše skladište. Isporuku prati dokument dostavnica i ono što je ključno tražiti od dobavljača da na dostavnici obavezno navede broj naše narudžbenice ili ugovora
  6. Zadnja faza je slanje računa dobavljača i ovdje je također ključno da se obavezno navede broj naše narudžbenice ili ugovora što će olakšati likvidaciju računa.

Ovo su osnovni koraci koji nam olakšavaju praćenje u procesu nabave te efikasnost u svim fazama. Svaki od navedenih koraka može sadržavati i još neke parametre no ja sam navela minimalne koji su nužni kako biste osigurali sljedivost u svom procesu nabave.

Autor: Nataša Cikač, mr.sc. – konzultantica za nabavu i lanac opskrbe

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.