Jesu li hotelski lanci opskrbe spremni za sezonu?

KAKVA NAS SEZONA ČEKA?

Najave turističkih stručnjaka signaliziraju da bi turizam u Hrvatskoj mogao ove godine dosegnuti brojke iz 2019. godine. To su odlične projekcije no isto tako moramo biti svjesni da će ovo biti period borbe za svakog goste zajedno sa našim konkurentima.

U protekle dvije godine imali smo prednost zbog relativno liberalnih epidemioloških mjera u odnosu na našu konkurenciju, ali i kao auto destinacija. Zato je nužno ostvariti određene prednosti prije svega u segmentu kvalitete usluge, ali i internih troškova i procesa. Jedan od izazova koji je svakako pred turističkim sektorom je radna snaga i dovoljan broj resursa. Stručnjaci procjenjuju da trebamo oko 35.000 zaposlenika u ovoj sezoni. I jedna od mjera je definitivno poboljšanje uvjeta radnika na što je i većina hotelskih lanaca spremna.

Situacija uzrokovana virusom COVID 19 ujedno je ukazala i na određene rizike koje hoteli imaju u svojim lancima opskrbe. Upravo je to i jedan od razloga što se hoteli okreću kratkim lancima opskrbe, sa ciljem smanjenja broja posrednika te dobavi namirnica direktno od proizvođača. Istraživanja pokazuju da i goste sve više zanima porijeklo namirnica, ekološki uzgoj i zdrava hrana.

Svakako ne treba zanemariti Projekt Zelena i Plava Hrvatska čija tendencija je bila mogućnost suradnje prehrambenog i turističkog sektora. Proizvodnja hrane i turizam označeni su kao sektori koji mogu biti generatori budućeg razvoja gospodarstva Hrvatske. Često se naglašava još uvijek nedovoljna povezanost ovih gospodarskih grana kao i mogućnost da se značajan dio uvoza hrane zamijeni domaćom proizvodnjom. Hrvatska osim toga ima i velike potencijale za ekološku proizvodnju hrane zbog dobro očuvanog okoliša. Sve navedeno, uz trenutnu situaciju u gospodarstvu, konačno mora izbaciti ovaj sektor u fokus poslovne zajednice, javnosti i države.

KVALITETA PRIJE SVEGA

Sa aspekta definicije lanca opskrbe i njegove orijentiranosti na zadovoljstvo krajnjeg korisnika/ klijenta/kupca, hoteli su zasigurno jedno od industrija u kojima je kvaliteta vrlo visoko na ljestvici.

Ukoliko analiziramo kategorije nabave u hotelijerstvu, područje Hrana i piće čine cca 40% nabave jednog hotela, dok ostalo čine  – domaćinstvo, sitni inventar, oprema, tehnički dio (održavanje), energenti, hortikultura, usluge održavanja, vozni park, marketinški materijal, wellnes i sl.

Već samo na spomen kategorije hrana i piće, možemo zaključiti da je ovo područje koje ima svoje specifičnosti, uvjete skladištenja i čuvanja, sezonalitet, rok trajanja i sl. što je i te kako važno prilikom kreiranja strategije dobave.

KAKAV NAM JE LANAC OPSKRBE

Kroz konzultantski projekt reorganizacije lanca opskrbe u jednom hotelskom lancu na Jadranu uvjerila sam se da su hoteli megalomanski „proizvodni“ kapaciteti koji u prvi plan stavljaju svog gosta. U portfelju naručivanja jednog hotela koncentrirani su različiti proizvodi i usluge sa svojim specifičnostima, hoteli imaju svoja skladišta sa zalihama, nužna je kontrola potrošnje i proizvodnja „škarta“ ( viškova), bitno je adekvatno i pravovremeno planiranje.

No naravno UVIJEK na prvom mjestu treba voditi računa o kvaliteti. Ni jedna ušteda ne smije utjecati na razinu kvalitete proizvoda i usluga koju hotel pruža i to treba kontinuirano imati u vidu. Ali s druge strane to NE SMIJE biti ni opravdanje da se o kontroli troškova, nabavi i zalihama ne bavimo detaljno, analitički i planski.

Stoga je preporuka što bolje i detaljnije napraviti procjenu stanja procesa nabave i kompletnog lanca opskrbe.

U tom segmentu imamo na raspolaganju odličan strateški alat PAM©standard, metodologija kojom ostvarujemo Izvrsnost u nabavi. Bazira se na procjeni stanja nabave (Procurement assasement methodology), metodologiji koja je rezultat dugogodišnjeg rada, istraživanja i međunarodnih standarda.

PAM©standard je strateški alat koji obuhvaća sagledavanje kompletnog segmenta nabave kroz sljedeće parametre:

  • Procesi
  • Resursi
  • Operacije
  • Mjerljivost

Ova metodologija pokazala se kao vrlo učinkovita, provodi se u nekoliko koraka, a vrijeme trajanja ovisi o kompleksnosti i veličini hotela. Rezultati su vidljivi i konkretni, a metodologija nam daje sljedeće:

  • Osvijestiti uska grla i rizike
  • Pronaći prostor za poboljšanje
  • Reducirati /smanjiti gubitke
  • Unaprijediti kompetencije u nabavi
  • Poboljšati zadovoljstvo gostiju i rast prihoda

Nakon provedenog postupka i usklađenja sa standardom, hotel postaje ponosni vlasnik certifikata PAM©standard – Excellence in Procurement

Ovaj strateški alat namijenjen je onima koji žele ostvariti izvrsnost u nabavi te na taj način ostvariti konkurentsku prednost na tržištu. Certifikat je odličan alat za brendiranje i pozicioniranje hotela kroz nabavu jer:

  • Omogućuje vam da budete u vrhu sa kontinuiranim praćenjem vašeg procesa nabave i u skladu sa standardima i najnovijom praksom
  • Certifikat će biti znak vašim gostima i dobavljačima da je vaš lanac dobave kontroliran, transparentan i daje im sigurnost u poslovanju sa vama
  • Tvrtke koje teže izvrsnosti daleko lakše privlače, razvijaju i zadržavaju kvalitetne zaposlenike

Isto tako istraživanja pokazuju da gosti i te kako obraćaju pažnju na porijeklo proizvoda i usluga, prije svega se ovdje misli na kategoriju hrane no preferencije se odnose i na ostale kategorije poput – kozmetike, posteljine, ručnike i sl. Stoga je važnost transparentnog i kontroliranog lanca opskrbe postala ključna karika u brendiranju hotela i usluga koje nudi kao i u ostvarenju konkurentske prednosti

Autor: mr.sc. Nataša Cikač – konzultantica za nabavu i lanac opskrbe

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.