važnost nabave

Nabava ili prodaja – što je važnije?

Važnost nabave

Tijekom zadnjih godinu dana u suradnji sa HGK održala sam edukativna predavanja na temu nabave i lanca opskrbe. Cilj je bio osvijestiti važnost nabave, razmijeniti međusobna iskustva i dati profesionalnu i stručnu podršku tvrtkama. Sudionici su bili većinom voditelji i direktori nabave iz malih i srednje velikih tvrtki. Na kraju predavanja generirao se svugdje više-manje isti zaključak: bilo je odlično, potvrdili smo svoje znanje, naučili nešto novo što možemo implementirati u svom radnom okruženju, no bilo bi dobro da su na predavanju bili i naše kolege iz prodaje, proizvodnje, razvoja, operative. Zašto? Zato da vide što je nabava, čime se mi u nabavi svakodnevno bavimo i koliko je nabava važna za ostvarivanje ciljeva tvrtke.

Imala sam priliku i sreću da tijekom svog profesionalnog razvoja nekoliko godina upravljam prodajom, a i danas svakodnevno prodajem usluge svoje tvrtke. I da, priznajem, nije lako prodati, ostvarivati planove, nositi se sa sve žešćom konkurencijom, voditi računa o naplati potraživanja, biti na terenu. U bok sa prodajom istu važnost ima i proizvodnja, razvoj, operativa,…

Gdje je tu nabava?

Nabava se još uvijek poima kao suportivna funkcija, što ona u suštini i jest, ali njezina uloga danas je daleko više od prikupljanja 3 ponude i odabira najpovoljnije. U situacijama kada prihodi od prodaje ne rastu željenim tempom, management se okreće prema nabavi sa zahtjevima. Trebaju nam uštede, smanjite troškove, gdje možemo rezati, što možemo optimizirati? Što i jest djelomično dobro jer da bismo povećali profit za npr. 10.000 € jednostavnije je da smanjimo cijene dobavljačima u tom iznosu. Budući da za isti efekt moramo povećati prihod od prodaje u iznosu od 50.000 € uz maržu od 20%.

A zašto ne bismo bili proaktivniji?

Na prošlogodišnjoj ProcureCon konferenciji u Berlinu svi sudionici su se više-manje složili da se problemi u nabavi nisu u pravilu promijenili zadnjih 25 godina, no način njihovom pristupanju i rješavanju daleko je drugačiji.

Potrebno je prepoznati važnost nabave kao strateške funkcije i to ne samo kod velikih tvrtki (koje to uglavnom i rade) već i kod malih i srednje velikih. To znači uskladiti strategiju nabave sa strategijom tvrtke i strategijama ostalih poslovnih funkcija. Pozicionirati nabavu na istu razinu kao i prodaju i proizvodnju, bez obzira da li imate 1, 2 ili 10 djelatnika u nabavi. Koristiti moderne alate u operativnom radu. Definirati KPI-eve. Razvijati kadrove i kompetencije. Prepoznati rizike u nabavi i upravljati njima. Uvoditi prediktivne tehnike. Međusobno kvalitetno komunicirati.

Sve to naravno kreće od direktora, vlasnika, uprave jer bez njihove podrške proces transformacije i uspostave adekvatne funkcije nabave nije moguć.

Kako poboljšati proces nabave?

Nedavno sam slušala vrlo inspirativno i motivirajuće predavanje direktora centralne nabave jedne od najvećih kompanija u Hrvatskoj. Tema je bila kako su od praktično nepostojanja nabave stvorili tim od 40tak djelatnika koji je nedavno i nagrađen prestižnom nagradom za nabavnu organizaciju godine. Naravno da je za to trebalo vremena, resursa, podrške, znanja. No prepoznavanje nabave i njezina transformacija nije samo pravo i privilegija velikih već i svih onih malih tvrtki koje žele postići izvrsnost u poslovanju i poboljšati profitabilnost.

Svi vrlo brzo instaliramo novu verziju aplikacije na mobitel, odvezemo auto na servis čim nam senzor to javi. Za poboljšanje performansi svoje tvrtke najčešće nemamo vremena, resursa, znanja. Zato smo mi tu za Vas… Cronata d.o.o. Vaš partner u području nabave i lanca opskrbe.

 

Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i upravljanje zalihama. 20godišnje poslovno iskustvo u proizvodnim tvrtkama na području nabave i lanca opskrbe. Vlasnica tvrtke Cronata d.o.o. koja se bavi implementacijom poslovnog iskustva, novih znanja i tehnika iz područja nabave i lanca opskrbe. Članica Hrvatske udruge nabavne djelatnosti i konzultant EBRD-a.

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.