Richard Beaumont

Richard Beaumont: Upravljanje kategorijama je kritički faktor uspjeha

U Zagrebu će se početkom ožujka ove godine održati radionica Masterclass “Upravljanje strateškom nabavom” na kojoj će svoje bogato znanje iznijeti renomirani svjetski stručnjak iz nabave Richard Beaumont. Razgovarali smo s gosp. Beaumont o najvećim izazovima s kojima se danas susreću odjeli nabave i lanca opskrbe te kako da se poduzeća u Hrvatskoj pripreme za promjene koje nam donosi digitalna transformacija.

Gospodine Beaumont, zadovoljstvo nam je što imamo priliku razgovarati s Vama. Kada je riječ o upravljanju nabavom i opskrbnim lancima, mnoga poduzeća u Hrvatskoj smatraju da uspješna nabava znači smanjenje troškova i nadmudrivanje dobavljača. Kakvo je Vaše mišljenje o takvom načinu razmišljanja?

U nabavi se radi o odnosima. Cilj je izgraditi takav odnos koji dovodi do ostvarenja poslovnih ciljeva. Ima smisla da će se najbolji rezultati ostvariti ako odnos donosi korist i za poduzeće i za dobavljača. Zato način razmišljanja “smanjenje troškova i nadmudrivanje dobavljača” vrlo vjerojatno neće voditi prema dugoročnom uspjehu i to nije pristup koji podržavam!

Svjedoci smo mnogih promjena koje se događaju zbog tehnologije, rizika, mekih vještina i slično. Što je prema Vašem mišljenju najveća promjena s kojom se nabava i lanci opskrbe suočavaju posljednjih godina?

Teško je znati od kuda početi, toliko se stvari mijenja u smislu tehnologije, ljudi, rizika, održivosti itd. Mislim da je najveća promjena to što način na koji radimo u nabavi i lancima opskrbe zaostaje za načinom na koji djelujemo kod kuće. Razmislite o ovome: na svom mobitelu svakodnevno provodite online kupnje koristeći Amazon ili AliBabu kako biste pronašli, kupili i pratili dostavu. No na poslu većina još uvijek popunjava obrasce, šalju narudžbenice putem emaila i zovu dobavljače da saznaju status isporuke. Ta nemogućnost da “drže korak” šteti tvrtkama. Ne radi se samo o niskoj poslovnoj učinkovitosti, već i o vašoj sposobnosti da privučete kvalitetnu radnu snagu. Zašto bi netko došao raditi u vaš odjel nabave ili opskrbni lanac ako izgleda da se tako vraća 30 godina unazad?!

Jednom prilikom ste rekli da je nabava na prekretnici zbog digitalne transformacije i da moramo misliti o ljudima. Možete nam malo pojasniti što mislite pod time?

Jednostavno: kupci neće postojati. Ozbiljno. Upravo smo govorili o utjecaju online kupovine u našim domovima i to će doći na naša radna mjesta. Tehnologija će uključivati umjetnu inteligenciju koja će moći izvršavati većinu zadataka koje povezujemo s ulogom kupca. Kreiranje zahtjeva za nabavom, slanje narudžbenica, potvrđivanje uvjeta, provođenje plaćanja, praćenje isporuke – to će biti napravljeno između računala za krajnje korisnike, ne kupaca. (Usput rečeno, ovo Amazon već radi, kažete što želite, pronađe dobavljača, daje preporuku i zatim radi narudžbenicu i dostavu za vas.) Ono što tehnologija neće zamijeniti je kreativnost upravljanja kategorijama (o tome ćemo kasnije). To znači da zapošljavanje ljudi kao kupaca i obučavanje da postanu menadžeri za upravljanje kategorijama će prestati postojati kao karijerni put. Dakle, pitanje glasi: kako ćete pronaći i privući ljude da se pridruže vašoj organizaciji, a koji će moći koristiti tehnologiju da razviju strategije koje će omogućiti rast vašeg poslovanja?

U svom radu pomažete tvrtkama da izgrade inovacije kroz kvalitetne odnose s dobavljačima. Zašto je kvaliteta odnosa s dobavljačima važna i koji su neki od najboljih temelja za postizanje takvih kvalitetnih odnosa?

Ranije sam spomenuo da je u nabavi riječ o odnosima i da dobar odnos (onaj koji donosi korist i za poslovanje i za dobavljača) će donijeti najbolje rezultate. Vjerujem da je inovacija najbolji rezultat. Razmislite o tome, ako sjednete i sami pokušate smisliti neku novu ideju možete u tome uspjeti ili možete potpuno zablokirati i biti bez ijedne ideje. Ako sjednete sa grupom prijatelja i pokušate smisliti novu ideju, energija grupe će oživjeti diskusiju. Isto je i s inovacijama koje su vođene dobavljačima. Vaši dobavljači su stručnjaci u tome što rade i oni žele povećati svoje poslovanje. Ako surađujete s njima, oni će podijeliti ideje o svojim proizvodima i uslugama koje mogu oživjeti vaše proizvode i usluge. Također postoji vrlo dobar razlog za prihvaćanje ovakvog pristupa u odnosima s dobavljačima: profesor John Henke je iznio dokaz da odlični odnosi s dobavljačima vode ka većoj profitabilnosti.

Često naglašavate važnost upravljanja kategorijama. Mnoge tvrtke u Hrvatskoj još nemaju takav oblik upravljanja i zato ćete o toj važnoj temi pričati u sklopu Masterclass radionice “Upravljanje strateškom nabavom” u Zagrebu početkom ožujka ove godine. Zbog čega je upravljanje kategorijama nužno za uspjeh nabave?

To je strast. Sa svojim partnerima pomažem tvrtkama ostvariti bolje upravljanje kategorijama, jer vjerujem da nabava bez upravljanja kategorijama je poput istraživača bez kompasa! Svrha upravljanja kategorijama je pretvoriti “poslovnu potrebu” u ugovor s dobavljačem ili dobavljačima za pružanje dobara i usluga koje će zadovoljiti tu potrebu. Kupnja je aktivnost kojom se taj sporazum koristi da se zaista naruči roba ili usluge i, kao što smo rekli ranije, bit će zamijenjena tehnologijom. Upravljanje kategorijama će i dalje biti kritički faktor uspjeha za poduzeća i to je slaba karika, ne samo u Hrvatskoj nego globalno! Mnogi govore o “strateškoj dobavi”, ali to je jednostavno naziv za ono zastarjelo “smanjenje troškova“. Upravljanje kategorijama je umjetnost. To je način na koji nabava omogućava suradnju između internih korisnika i dobavljača kako bi se razmotrilo koje poslovne potrebe mogu biti zadovoljene i kako postići šire ciljeve (troškovi, rizik, održivost, sigurnost dobave itd.).

Jedan od najvećih izazova za hrvatske tvrtke je razumijevanje i suradnja između pojedinih odjela u poduzeću, gdje se nabava često nađe u degradirajućem položaju. Da li smatrate da tvrtke to trebaju promijeniti i od kuda početi?

Da. Možete li zamisliti restoran gdje sala za goste, glavni menadžer, šef kuhinje, računovođa i lanac opskrbe ne surađuju? Pogrešni sastojci kupljeni za obrok koji nije ono što gost želi, na pogrešnom mjestu u pogrešno vrijeme. Katastrofa! Ako ste u tvrtki gdje pojedine poslovne funkcije ne surađuju morate to popraviti. Odmah.

Vrlo je izazovno upravljati promjenama koje se tiču načina na koji ljudi rade i razmišljaju, i kad je u pitanju poslovanje tvrtke u cijelosti. Što možemo učiniti kako bismo proveli promjene bez otpora i u konačnici postigli željene rezultate?

Čvrsto vjerujem da uspješna promjena može biti postignuta kada svi koje se ta promjena tiče imaju zajednički pogled na to kako izgleda budućnost. Kao što smo ranije rekli, tehnologija će mijenjati način na koji poduzeća rade i kako komuniciraju s kupcima i dobavljačima. Ako okupite tim oko toga kakvo poslovanje želite imati i kako to postići, upravljanje promjenama postaje lakše jer to onda postaje zajednički projekt.

I za kraj, moramo se pripremiti za budućnost. Što je najveći trend koji nas očekuje u nabavi i upravljanju lancem opskrbe za što se tvrtke u Hrvatskoj trebaju pripremiti?

Mogu samo ponovno naglasiti što sam ranije istaknuo: tehnologija, zaposlenici i inovacije vođene od strane dobavljača. To su pokretači budućeg poslovnog uspjeha za sve tvrtke, ne samo za one u Hrvatskoj. Vaši konkurenti u Europi i ostatku svijeta već uvode promjene. Zato, napravite plan!

 

POZIVAMO VAS NA PRVI MASTERCLASS ZA DIREKTORE I VODITELJE NABAVE I LANCA OPSKRBE U HRVATSKOJ!

Program dvodnevne radionice koju će gosp. Beaumont održati 05.-06.03.2020. godine u Zagrebu možete pogledati ovdje: Masterclass “Upravljanje strateškom nabavom”.

 

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.