Kako kroz izvrsnu nabavu ostvariti konkurentsku prednost?

Na današnjem globalnom tržištu poduzeća moraju tražiti inovativne načine za povećanje svoje konkurentnosti. U takvim zahtjevnim uvjetima, nabava treba omogućavati poduzeću da proizvede proizvode i usluge koji će se uspješno natjecati na tržištu, a to donosi neke nove zadatke za nabavu.

KOJI SU NOVI ZADACI NABAVE?

U svojih preko 25 godina profesionalnog iskustva vidjela sam kako se odjeli nabave često bave samo s tim kako da ostvare uštede. No danas u ova turbulentna vremena to više nije dovoljno. Da bi poduzeće bilo konkurentno, nužno je da nabava obavlja ove zadatke:

  • Uspostavljati kvalitetne odnose s dobavljačima – odnos s dobavljačima ne znači (samo) spuštanje cijene već je potrebna izgradnja međusobnog partnerskog odnosa koji će uroditi inovacijama.
  • Ostvarivati uštede – vezano za ranije rečeno, uštede se moraju ostvarivati u okviru izgradnje kvalitetnih odnosa s dobavljačima.
  • Jačati kompetencije djelatnika u nabavi – nužno je pratiti najnovije trendove i alate te raditi kontinuirana poboljšanja u nabavi. Upravo na tome se temelji edukacija iz nabave u 3 modula koju je do sada prošlo već 9 generacija polaznika, a čiji program možete vidjeti ovdje: Nabavna Akademija
  • Upravljati nabavnim kategorijama – ovo je jedan od ključnih zadataka svake nabave koja želi postati strateška.
  • Postizati kontinuirana poboljšana u nabavi – djelatnici u nabavi moraju raditi stalna poboljšanja kako bi poboljšavali proces nabave, koristili nove prilike i detektirali moguće prijetnje te radili odgovarajuće promjene i donosili kvalitetne odluke.

SUVREMENI POGLED NA NABAVU

Za mnoga poduzeća u Hrvatskoj to znači da je, prije svega, potrebno ulogu nabave podići na višu razinu. Mnoga poduzeća još uvijek imaju zastarjelo gledište pa ovo o čemu pišem predstavlja jedan novi suvremeni pogled na nabavu. I to je ono što razlikuje uspješna poduzeća od svih ostalih.

Uspješna poduzeća imaju odjele nabave koji:

  • procjenjuju stanje nabavnog procesa
  • utvrđuju uska grla u procesu nabave
  • poboljšavaju efikasnost poslovanja

UZ IZVRSNOST U NABAVI DO VEĆE KONKURENTNOSTI

Domaća poduzeća stoga traže načine kako da konkurentsku prednost ostvare kroz inovativna rješenja za svoje procese nabave. Tako su poduzeća Varteks i Hrvatski kišobran postali ponosni nositelji certifikata PAM©standard – Excellence in Procurement. Poduzeće Varteks d.d. Varaždin je steklo ovaj certifikat koji potvrđuje da je proveden projekt unapređenja procesa nabave i lanca dobave u skladu sa PAM©standardom za područje modne odjeće, dok je poduzeće Hrvatski kišobran d.o.o. Zaprešić steklo navedeni certifikat za područje proizvodnja kišobrana i ostala prerađivačka industrija.

Ova poduzeća su u svoje nabavne procese implementirala načela transparentnosti, profesionalnosti i optimizacije. Certifikat dokazuje da su njihovi procesi nabave i lanca dobave kontrolirani i transparentni što njihovim kupcima i dobavljačima pruža sigurnost u poslovanju. Sve to ovim poduzećima daje jači imidž i veću konkurentnost na tržištu.

Da se vratimo na pitanje iz naslova. Kada poduzeće unaprijedi svoj proces nabave i lanca opskrbe u skladu s najnovijim standardima, tada možemo reći da ostvaruje izvrsnost u nabavi što će donijeti konkurentsku prednost na tržištu.

 

Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i lanac opskrbe

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.