Agilna nabava – mit ili stvarnost?!

U poslovnom svijetu sve se više govori o agilnim procesima, agilnom poslovanju, uspješnosti agilnih timova. “Agilno” je postao izraz broj jedan u poslovnom okruženju. No da li smo stvarno agilni u svom radnom okruženju? I da li je moguća agilna nabava te što bi to značilo za postizanje konkurentnosti na tržištu?

ŠTO USTVARI AGILNO ZNAČI?

Agilno je mogućnost da se odgovori na kontinuirane promjene koje su diktirane dinamičnim zahtjevima klijenata odnosno korisnika. Ono predstavlja prilagodljivost. Agilno je razumijevanje današnjeg konteksta u uvjetima neizvjesnosti kojoj smo izloženi i usputno prilagođavanje novonastalim okolnostima.

Agilni način rada pojavio se u IT industriji i u procesima razvoja softvera. Vrlo brzo se proširio i na druge grane industrije, a primarno u velikim tvrtkama sa ciljem poboljšanja efikasnosti zaposlenika.

Agilno predstavlja promjenu načina razmišljanja, odnosno agilno je mindset koji kroz suradnju i timski rad pridonosi bržem i jednostavnijem dolasku do rješenja za potrebe klijenata. Međutim, da bismo bili agilni nije smisao promijeniti procese već i organizacijsku kulturu tvrtke.

Možemo još reći da je agilno i skup stavova i principa koji podržavaju agilnu radnu sredinu. To uključuje poštovanje, suradnju, kontinuirana poboljšanja, naglasak na isporuku vrijednosti i sposobnost prilagođavanja promjenama. Temeljni skup agilnih načela definirana su Manifestom iz 2001. godine kroz smjernice za agilni pristup na bilo kojem području.

AGILNOST I PROCESI

Moglo bi se zaključiti da agilna organizacija ne prati procese, ali to nije točno. Procesi su nužni i bitni. No organizacijska kultura mora prihvatiti koncept kontinuiranih poboljšanja kako bi ostvarila agilnost te efikasnost procesa i zaposlenika. Temelj je na komunikaciji između zaposlenika i timova, a isto tako naglasak je na tome da je poštivanje promjena važnije od poštivanja plana.

Prema Gartneru, uglednoj istraživačkoj i savjetničkoj kompaniji u području informacijskih tehnologija, agilnost u poslovanju obuhvaća četiri elementa:

  • promjenjivost,
  • prilagodljivost,
  • produktivnost
  • i svjesnost,

… što su i strateška obilježja tvrtke ili druge organizacije.

AGILNA NABAVA

Ukoliko pogledamo prije navedenu definiciju da je agilno poslovanje brzo i što jednostavnije ostvarenje potreba krajnjih korisnika kroz timski rad, tada je važnost nabave i te kako bitna.

Osnovni zadatak nabave je da dobavi pravu robu, odgovarajuće kvalitete i količine po prihvatljivoj cijeni u točno traženo vrijeme i na traženu lokaciju. Kroz svoju funkciju nabava je usko povezana sa dobavljačima, upravlja u prosjeku sa preko 60% ukupnih troškova u tvrtki, ovisno o industriji, pa samim time bitna je karika u postizanju agilnosti. Kroz suradnju sa dobavljačima nabava predstavlja generator inovacija koje su bitne u ostvarenju konkurentnosti te dodane vrijednosti.

Nabava može kroz suradnju sa dobavljačima osigurati da tvrtka reagira brže u odnosu na konkurenciju i to kroz:

  • lansiranje novog proizvoda na tržište,
  • zadovoljavanje novih potreba kupaca,
  • reagiranje na nove proizvode konkurencije.

Ono na što nabava mora dati odgovor je koji su to dobavljači koji mogu ponuditi inovacije i razvoje te zašto bi to ponudili baš nama. Stoga osnovni preduvjet za agilnu nabavu je orijentiranost na rješavanje problema, upravljanje odnosima s dobavljačima i fleksibilnost uz primjenu alata za kontinuirana poboljšanja.

 

Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i lanac opskrbe

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.