Kako se nabavljači u Hrvatskoj i regiji nose sa korona krizom?

Kako se nabavljači u Hrvatskoj i regiji nose sa korona krizom?

  1. Kako se nabavljači u Hrvatskoj i regiji nose sa korona krizom?

Korona kriza je donijela brojne promjene i ograničenja pa djelatnici u nabavi moraju biti kreativni i fleksibilni kako bi održali proces nabave i uskladili komunikaciju s dobavljačima i kupcima. Provjerili smo s našim klijentima kako se nose s trenutnom situacijom i s kojim izazovima se susreću te u ovoj objavi donosimo neka njihova iskustva i razmišljanja.

Proizvodnja i potražnja u doba korone

U razgovoru s više nabavljača možemo primijetiti da se proizvodne tvrtke u Hrvatskoj i regiji susreću sa sličnim izazovima. Prije svega dolazi do otkazivanja narudžbi i prolongiranja plaćanja. S time se susreće i tvrtka LPT d.o.o., najveći regionalni proizvođač žičanih jezgri za madrace.

Iz tvrtke LPT trenutnu situaciju je komentirao Josip Radičević, voditelj regionalne nabave u tom poduzeću. Radičević je istaknuo da je, osim navedenih izazova s otkazivanjem narudžbi i plaćanjem, njihov veliki izazov komunikacija prema dobavljačima. Svakodnevno nastoje odgovoriti na pitanje kako definirati adekvatne zalihe dok traje kriza potražnje, ali i kako osigurati rezerve robe da se može brzo odreagirati ako se potražnja iznenada i obilnije vrati.

Ograničena nabava sirovina sa svjetskog tržišta

Da promjene na svjetskom tržištu itekako utječu na nabavu sirovina potvrdila nam je Vesna Jungić, direktorica nabave u tvrtki Hemofarm iz Srbije: “Najveći izazovi su u nabavi sirovina iz Azije, radi poteškoća u opskrbi iz tih zemalja. Sad se Kina normalizira, ali je problem s Indijom. Neke su tvornice morale zatvoriti svoje pogone radi korona virusa, a druge rade smanjenim kapacitetom radi problema ljudstva. Transport je otežan, produljeno tranzitno vrijeme i transport poskupljuje iz dana u dan. Unatoč svemu, uspijevamo nabaviti potrebne materijale za našu proizvodnju. Dodatni je motiv i humana priroda našeg posla, da osiguravamo lijekove za pacijente što je sada važnije nego ikada.”

Sa sličnom situacijom su se susreli u tvornici komunalne opreme RASCO o čemu njihov voditelj nabave Marijan Mužar govori: “Trenutno je najveći izazov što su talijanski dobavljači prestali sa radom pa nam je lanac dobave ‘pukao’ u Italiji. Dostavne službe rade jako dobro i u tom segmentu nismo imali značajnijih problema.”

Digitalizacija nabave na iskušenju

Kao i svi drugi odjeli u poduzeću tako je i nabava morala organizirati rad od kuće koliko je to moguće. Tvrtka RASCO svoju je nabavu organizirala na način da djelatnici u potpunosti rade od kuće pa možemo reći da kod njih digitalizacija nabave funkcionira na najvišem nivou. S ponosom ističu da su čak i audit za certifikat ISO 9001 i ISO 14001 uspješno odradili od kuće.

Davor Grozdek, voditelj odjela nabave iz tvrtke Kamgrad koja je jedna od vodećih domaćih tvrtki u sektoru graditeljstva, navodi da pola njihovih djelatnika u nabavi posao obavlja od kuće te takav način rada dobro funkcionira. I za tu građevinsku tvrtku najveći izazov je do sada bila dobava materijala, no to polako kreće na bolje. Trenutno je pred njima pitanje zastoja investicija pa se sada izrađuju planovi i rezovi u tvrtki kako dalje u slučaju da neće biti daljnjih investicija.

Najveći izazovi u nabavi u krizno doba

Zadatak nabave je osigurati sve potrebno u pravo vrijeme na pravom mjestu, ali u krizno vrijeme taj zadatak nije lako ispuniti. Nabava u poduzeću Naše klasje d.o.o., koje proizvodi svježu tjesteninu i sirovine za pekarstvo, snalazi se na sve dostupne načine. Zahvaljujući tome njihova proizvodnja za sada teče neometano, iako s određenim danima tolerancije za isporuke.

“Najveći izazovi su rokovi isporuke i kako dobaviti robu u pravo vrijeme s obzirom na turbulencije u proizvodnji. Isto tako jedan od velikih izazova je sam plan nabave koji ovisi o prodaji. Jer u prodaji je trenutna situacija jako promjenjiva i nepredvidiva. Ali sve u svemu, nekako se ipak snalazimo, odrađujemo, proizvodimo, prodajemo i kupujemo. Svi su puni razumijevanja zato što nas je sve isto zadesilo što nitko nije mogao predvidjeti. Nadamo se boljim vremenima i želimo biti optimistični.” – izjavila je Nataša Maurović, referent nabave u poduzeću Naše klasje.

Sigurnost i disciplina prije svega

Vesna Jungić iz tvrtke Hemofarm pojašnjava koje su sigurnosne mjere uveli: “Naša nabava radi većinom od doma, uz dolaske u ured dva dana tjedno od strane određenih osoba, koje se izmjenjuju po rasporedu. Dolasci su u strogim uvjetima, na porti se mjeri temperatura uz obavezno nošenje maski i održavanje socijalne distance od 1,5m. Osigurali smo za sve djelatnike pamučne maske i jednokratne rukavice, a radnicima u proizvodnji i kvaliteti još i obavezne jednokratne maske. Održava se visok stupanj higijene, učestalim čišćenjem prostorija, posebno kvaka, vratiju, podova, propisanim dezinficijensima. I tvornički krug se šprica, ceste unutar kruga. Posebni propisi se primjenjuju za vozače kamiona koji dovoze i odvoze robu.”

Jungić naglašava kako disciplina i posvećenost poslu vode do prilika za poboljšanja: “Imamo veliki broj sastanaka putem MS Teamsa, što internih što sa eksternim partnerima. Primjećuje se pojačana solidarnost unutar našeg tima, sa drugim sektorima i sa dobavljačima. Disciplina i privrženost poslu su na zavidnom nivou. Sigurno je da smo naučili puno dobroga što možemo primijeniti u daljnjem radu, a to je da ćemo svakako više uključivati rad od doma. Pokazuje se veća učinkovitost, manje ometanja nego u uredu, bolji fokus na zadatke, a ljudi su tokom čitavog dana dostupni.”

Prilika za poboljšanje procesa nabave i lanca dobave

Kao što vidimo iz navedenih iskustava naših klijenata, situacija uzrokovana virusom COVID-19 stavila je posebno na kušnju nabavu i lance dobave. Nitko nije bio spreman na ovakav razvoj situacije. Ipak, krizna vremena su odlične prilike za učenje i poboljšanje poslovnih procesa pa tako i onih vezanih uz lance dobave.

Pitanja koja se ovdje nameću i na koja poduzeća ubuduće trebaju imati spreman odgovor su:

  • Kakva je dostupnost naših dobavljača i koja su alternativna rješenja?
  • Kakva je razina zaliha za pojedine strateške artikle?
  • Kako se možemo prilagoditi novim proizvodima i uslugama?
  • Kako upravljati novčanim tijekom?

Korona kriza će sigurno ostaviti veliki utjecaj na gospodarstvo, a u kojoj mjeri to ćemo još vidjeti. Ono što možemo je prepoznati slabe karike vlastite nabave i lanca opskrbe te ih ojačati i unaprijediti kako bismo ubuduće osigurali što bolju stabilnost poslovanja.

 

Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i lanac opskrbe 

 

Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Nastavkom pregleda webstranice slažete se s uvjetima korištenja. Za više informacija pročitajte našu politiku privatnosti.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close