Kako se nabavljači u Hrvatskoj i regiji nose sa korona krizom?

Korona kriza je donijela brojne promjene i ograničenja pa djelatnici u nabavi moraju biti kreativni i fleksibilni kako bi održali proces nabave i uskladili komunikaciju s dobavljačima i kupcima. Provjerili smo s našim klijentima kako se nose s trenutnom situacijom i s kojim izazovima se susreću te u ovoj objavi donosimo neka njihova iskustva i razmišljanja.

Proizvodnja i potražnja u doba korone

U razgovoru s više nabavljača možemo primijetiti da se proizvodne tvrtke u Hrvatskoj i regiji susreću sa sličnim izazovima. Prije svega dolazi do otkazivanja narudžbi i prolongiranja plaćanja. S time se susreće i tvrtka LPT d.o.o., najveći regionalni proizvođač žičanih jezgri za madrace.

Iz tvrtke LPT trenutnu situaciju je komentirao Josip Radičević, voditelj regionalne nabave u tom poduzeću. Radičević je istaknuo da je, osim navedenih izazova s otkazivanjem narudžbi i plaćanjem, njihov veliki izazov komunikacija prema dobavljačima. Svakodnevno nastoje odgovoriti na pitanje kako definirati adekvatne zalihe dok traje kriza potražnje, ali i kako osigurati rezerve robe da se može brzo odreagirati ako se potražnja iznenada i obilnije vrati.

Ograničena nabava sirovina sa svjetskog tržišta

Da promjene na svjetskom tržištu itekako utječu na nabavu sirovina potvrdila nam je Vesna Jungić, direktorica nabave u tvrtki Hemofarm iz Srbije: “Najveći izazovi su u nabavi sirovina iz Azije, radi poteškoća u opskrbi iz tih zemalja. Sad se Kina normalizira, ali je problem s Indijom. Neke su tvornice morale zatvoriti svoje pogone radi korona virusa, a druge rade smanjenim kapacitetom radi problema ljudstva. Transport je otežan, produljeno tranzitno vrijeme i transport poskupljuje iz dana u dan. Unatoč svemu, uspijevamo nabaviti potrebne materijale za našu proizvodnju. Dodatni je motiv i humana priroda našeg posla, da osiguravamo lijekove za pacijente što je sada važnije nego ikada.”

Sa sličnom situacijom su se susreli u tvornici komunalne opreme RASCO o čemu njihov voditelj nabave Marijan Mužar govori: “Trenutno je najveći izazov što su talijanski dobavljači prestali sa radom pa nam je lanac dobave ‘pukao’ u Italiji. Dostavne službe rade jako dobro i u tom segmentu nismo imali značajnijih problema.”

Digitalizacija nabave na iskušenju

Kao i svi drugi odjeli u poduzeću tako je i nabava morala organizirati rad od kuće koliko je to moguće. Tvrtka RASCO svoju je nabavu organizirala na način da djelatnici u potpunosti rade od kuće pa možemo reći da kod njih digitalizacija nabave funkcionira na najvišem nivou. S ponosom ističu da su čak i audit za certifikat ISO 9001 i ISO 14001 uspješno odradili od kuće.

Davor Grozdek, voditelj odjela nabave iz tvrtke Kamgrad koja je jedna od vodećih domaćih tvrtki u sektoru graditeljstva, navodi da pola njihovih djelatnika u nabavi posao obavlja od kuće te takav način rada dobro funkcionira. I za tu građevinsku tvrtku najveći izazov je do sada bila dobava materijala, no to polako kreće na bolje. Trenutno je pred njima pitanje zastoja investicija pa se sada izrađuju planovi i rezovi u tvrtki kako dalje u slučaju da neće biti daljnjih investicija.

Najveći izazovi u nabavi u krizno doba

Zadatak nabave je osigurati sve potrebno u pravo vrijeme na pravom mjestu, ali u krizno vrijeme taj zadatak nije lako ispuniti. Nabava u poduzeću Naše klasje d.o.o., koje proizvodi svježu tjesteninu i sirovine za pekarstvo, snalazi se na sve dostupne načine. Zahvaljujući tome njihova proizvodnja za sada teče neometano, iako s određenim danima tolerancije za isporuke.

“Najveći izazovi su rokovi isporuke i kako dobaviti robu u pravo vrijeme s obzirom na turbulencije u proizvodnji. Isto tako jedan od velikih izazova je sam plan nabave koji ovisi o prodaji. Jer u prodaji je trenutna situacija jako promjenjiva i nepredvidiva. Ali sve u svemu, nekako se ipak snalazimo, odrađujemo, proizvodimo, prodajemo i kupujemo. Svi su puni razumijevanja zato što nas je sve isto zadesilo što nitko nije mogao predvidjeti. Nadamo se boljim vremenima i želimo biti optimistični.” – izjavila je Nataša Maurović, referent nabave u poduzeću Naše klasje.

Sigurnost i disciplina prije svega

Vesna Jungić iz tvrtke Hemofarm pojašnjava koje su sigurnosne mjere uveli: “Naša nabava radi većinom od doma, uz dolaske u ured dva dana tjedno od strane određenih osoba, koje se izmjenjuju po rasporedu. Dolasci su u strogim uvjetima, na porti se mjeri temperatura uz obavezno nošenje maski i održavanje socijalne distance od 1,5m. Osigurali smo za sve djelatnike pamučne maske i jednokratne rukavice, a radnicima u proizvodnji i kvaliteti još i obavezne jednokratne maske. Održava se visok stupanj higijene, učestalim čišćenjem prostorija, posebno kvaka, vratiju, podova, propisanim dezinficijensima. I tvornički krug se šprica, ceste unutar kruga. Posebni propisi se primjenjuju za vozače kamiona koji dovoze i odvoze robu.”

Jungić naglašava kako disciplina i posvećenost poslu vode do prilika za poboljšanja: “Imamo veliki broj sastanaka putem MS Teamsa, što internih što sa eksternim partnerima. Primjećuje se pojačana solidarnost unutar našeg tima, sa drugim sektorima i sa dobavljačima. Disciplina i privrženost poslu su na zavidnom nivou. Sigurno je da smo naučili puno dobroga što možemo primijeniti u daljnjem radu, a to je da ćemo svakako više uključivati rad od doma. Pokazuje se veća učinkovitost, manje ometanja nego u uredu, bolji fokus na zadatke, a ljudi su tokom čitavog dana dostupni.”

Prilika za poboljšanje procesa nabave i lanca dobave

Kao što vidimo iz navedenih iskustava naših klijenata, situacija uzrokovana virusom COVID-19 stavila je posebno na kušnju nabavu i lance dobave. Nitko nije bio spreman na ovakav razvoj situacije. Ipak, krizna vremena su odlične prilike za učenje i poboljšanje poslovnih procesa pa tako i onih vezanih uz lance dobave.

Pitanja koja se ovdje nameću i na koja poduzeća ubuduće trebaju imati spreman odgovor su:

  • Kakva je dostupnost naših dobavljača i koja su alternativna rješenja?
  • Kakva je razina zaliha za pojedine strateške artikle?
  • Kako se možemo prilagoditi novim proizvodima i uslugama?
  • Kako upravljati novčanim tijekom?

Korona kriza će sigurno ostaviti veliki utjecaj na gospodarstvo, a u kojoj mjeri to ćemo još vidjeti. Ono što možemo je prepoznati slabe karike vlastite nabave i lanca opskrbe te ih ojačati i unaprijediti kako bismo ubuduće osigurali što bolju stabilnost poslovanja.

 

Autor: Nataša Cikač, konzultant za nabavu i lanac opskrbe 

 

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.