Intervju Nataša Cikač

Intervju – Nataša Cikač, stručnjakinja za nabavu, vlasnica tvrtke Cronata te začetnica i voditeljica Nabavne akademije

Članak je preuzet s portala Mentorica.biz.

Nataša Cikač, varaždinska poduzetnica, jedna je od rijetkih koji se bave edukacijama iz područja nabave. Nakon godina rada u većim tvrtkama, prije pet godina odlučila se za samostalni poduzetnički pothvat. Osnovala je tvrtku Cronata koja se bavi uslugama savjetovanja i edukacije iz područja nabave, skladišnog poslovanja i lanca opskrbe. Nataša Cikač pružila nam je jedan dublji i drugačiji uvid u svijet nabave.

Mentorica.biz: Nabava nekako uvijek ostaje po strani kad govorimo o važnim funkcijama unutar poduzeća. Marketing, financije, menadžment, prodaja, o njima se puno piše i govori, malo se govori o nabavi. Zašto je to tako i kako nabavu učiniti atraktivnijom?

Nataša Cikač: Da, kada govorimo o poslovnim funkcijama u poduzeću, uvijek se na prvo mjesto stavlja prodaja, proizvodnja, financije… Dugi niz godina prevladavao je stav da poduzeća žive od prodaje i proizvodnje, a sve ostale funkcije su popratne i njihov zadatak je da pružaju podršku u poslovanju. Generalno se mogu složiti sa takvim stavom. No, s druge strane, nabava kao mjesto gdje se generiraju troškovi postaje važna. Management i vlasnici poduzeća i te kako postaju svjesni važnosti upravljanja troškovima.

Mentorica.biz: Što je Vas potaknulo da upravo u nabavi zarađujete svoj kruh? Kako je nastala Cronata i koje sve usluge nudite?

Nataša Cikač: Svoj profesionalni razvoj započela sam u nabavi. Imala sam sreću raditi u jakim proizvodnim poduzećima u Varaždinu, potpuno različitih grana industrije i to danas smatram svojom najvećom prednošću. Iskustvo različitih nabavnih kategorija, tržišta i asortimana dodatno je proširilo moje spoznaje o nabavi i nabavnim procesima te nakon 20 godina rada u realnom sektoru dalo mi kredibilitet da pokrenem Cronatu. Kako sam bila vezana uz nabavu, nekako je bilo logično da se i u poduzetništvu bavim upravo tim procesom.

Tijekom 5 godina koliko Cronata postoji, profilirale su se određene usluge i proizvodi koje nudim. Cronata nudi usluge savjetovanja i edukacije iz područja nabave, skladišnog poslovanja i lanca opskrbe. Znači, pomažem poduzećima u kreiranju i dizajniranju nabavnih procesa, reorganizaciji poslovanja, uspostavi odgovarajućih procesnih koraka, dokumentacije, odgovornosti i obveza svih koji su povezani sa nabavom. Više možete pronaći na web stranici www.cronata.hr. Naravno, nabava nikad nije samostalna već je nužno uspostaviti vezu sa ostalim procesima i definirati skladan lanac opskrbe. Također radim edukacije djelatnika iz područja nabave i lanca opskrbe. A posebno sam ponosna na projekt Nabavna akademija u 3 modula.

Mentorica.biz: Što je Nabavna akademija i što polaznici dobivaju kroz tu edukaciju?

Nataša Cikač: Osluškujući tržište kroz istraživanje koje sam provela na području RH te prateći trendove u svijetu, kreirala sam program Nabavna akademija u 3 modula. To je program 3 dnevne edukacije koji provodim u Zagrebu. Sadržaj čine 3 modula koja predstavljaju na neki način skup potrebnih znanja jednog nabavljača. Tako da se u prvom modulu bavimo operativnom nabavom, u drugom strateškom nabavom, a u trećem modulu učimo alate i tehnike za kontinuirana poboljšanja u procesima. Program je izuzetno dobro prihvaćen. Uvijek se traži mjesto više i trenutno su u tijeku upisi polaznika 6. generacije. Program provodim i inhouse kod poduzeća koja iskažu potrebu, a često u tom slučaju uključe i djelatnike iz ostalih odjela što se također pokazalo kao prednost. Svakako sa ponosom mogu naglasiti da je program prepoznat i u regiji te ga provodim i u BIH i Srbiji. Iskustva polaznika su pozitivna i mogu se vidjeti na www.nabavna-akademija.com.hr.

Mentorica.biz: Kako hrvatski poduzetnici pristupaju nabavi? Pratimo li europske/svjetske trendove?

Nataša Cikač: Različito. Neki i dalje smatraju nabavu samo procesom koji pruža podršku ostalima, za koji nisu potrebna posebna znanja i njihov stav je kupi što jeftinije – nema tu velike mudrosti. No s druge strane, ima poduzeća koja su vrlo otvorena i spremna na podršku izvana. Ta poduzeća prepoznaju važnost uključivanja stručnjaka u organizaciju procesa nabave, omogućavaju djelatnicima edukaciju. Time ustvari prepoznaju važnost uključivanja nabave na daleko višoj razini od skupljanja ponuda. Poduzeća koja su u stranom vlasništvu i koja rade na stranim tržištima, jednostavno su primorana reorganizirati svoje poslovanje. I tu nabava postaje prepoznata i važna.

Moram naglasiti da tržište postaje sve više svjesno važnosti nabave i to vidim kroz organizaciju stručnih skupova i konferencija na kojima sudjelujem kao predavač. Također razvijaju se novi obrazovni programa gdje radim kao gost predavač ili nositelj cjelokupnog programa. A kroz vlastiti blog i objave u stručnim časopisima pokušavam približiti realne situacije sa kojima se nabavljači danas svakodnevno susreću u poslovanju.

Mentorica.biz: Kako uspješno voditi nabavu u poduzeću? Jesu li ljudi koji se bave nabavom dovoljno educirani za uspješno vođenje nabave? Koje vještine su danas potrebne za vođenje nabave?

Nataša Cikač: Prije svega, poduzeće treba definirati što od nabave očekuje. Da li je ona samo tu da skupi 3 ponude i izabere najpovoljniju ili želi nešto više od toga. Uvijek govorim da to nije nabava. Nabava je daleko više od prikupljanja ponuda i izrade narudžbenice. Ona podrazumijeva prije svega jasno definiranje procesa, odgovornosti i obveza svih sudionika, utvrđivanje povezanosti sa ostalim procesima u lancu, planiranje, upravljanje dobavljačima, definiranje i prepoznavanje rizika u nabavi, jasno upravljanje nabavnim kategorijama i sl. Naravno sa takvim pristupom mijenjaju se i vještine koje se očekuju od djelatnika u nabavi. Istraživanja pokazuju da je prije 10-15 godina za nabavu bilo bitno da poznajete robu koju nabavljate. No danas se sve više traže vještine poput komunikativnosti, analitičnost, proaktivnost, vještine pregovaranja i sl.

Mentorica.biz: Poduzetnici često sve gledaju kroz prizmu prihoda i troškova, pa koliko poduzeće može smanjiti troškove ako pravilno vodi nabavu? Ne računajući samo snižavanje nabavnih cijena.

Nataša Cikač: Da, sve se u stvari vrti oko prihoda i troškova. Budući da sam u jednom dijelu svog profesionalnog razvoja vodila prodajne timove, uvijek naglašavam prodaja je zahtjevna i nije lako prodati. Upravo je i iz tog razloga nabava važna kako bi se troškovi mogli kontrolirati i još važnije njima upravljati. Često kažem da nabava je budući profit jer svaka ušteda ostvareno kroz nabavu direktno povećava profit. Upravo tu management i vlasnici vide priliku za profitabilno poslovanje. Nabavom se treba baviti kontinuirano, sustavno i strateški. Znam vidjeti u praksi slučajeve da kada poduzeću počnu padati prihodi, radi se pritisak na nabavu da smanji cijene, poveća rabate, produlji rokove plaćanja dobavljačima. No to su kratkoročne mjere i često ne donose kvalitetne efekte.

Mentorica.biz: Uspješno vođenje nabave sigurno podrazumijeva praćenje nekakve strategije. Kako bi trebala izgledati nabavna strategija?

Nataša Cikač: Pa nabavna strategija prije svega treba biti usklađena sa strategijom poslovanja samog poduzeća. Što to konkretno znači? Ukoliko poduzeće ima strategiju postati lider u svojoj djelatnosti, svakako će se bazirati na kvaliteti. Stoga nabavna strategija treba voditi računa o postizanju kvalitete sirovina i repromaterijala. S druge strane, ukoliko imamo za cilj povećanje tržišnog obujma i količine, tada će i nabava pristupiti svojim dobavljačima na drugačiji način. Ono što je važno da strategija treba biti usklađena. Zato je bitno da nabava bude apsolutno uključena na top razini poslovanja i odlučivanja.

Mentorica.biz: Puno se govori o digitalnoj transformaciji. Koje promjene u nabavi su donijele nove tehnologije? Prema vašem mišljenju, uzimajući u obzir digitalizaciju i automatizaciju, kako će nabava izgledati za nekoliko godina? Koje kompetencije će morati razviti voditelji nabave?

Nataša Cikač: Da, danas svi pričaju o digitalnoj transformaciji. Na proljeće sam zajedno sa HUP-om organizirala panel raspravu upravo na tu temu. Transformacija se danas veže uz efikasnije korištenje resursa te je potrebno jasno definirati koju svrhu promjena ispunjava i koju namjeru slijedi. Veliki izazov predstavlja i kompleksnost u poslovnim procesima. Stoga je potrebno jasno definirati procedure, proces i alate koji su raspoloživi, a uključuju ljudski potencijal. Transformacija prije svega treba biti odluka i volja svih uključenih u proces, jer su otpori neizbježni. Ali efekti i prednosti, kao i rezultati, su itekako uočljivi. Zaposlenici su jednako važni u procesu transformacije nabave. Naime, od njih često dolazi najveći otpor, a neki zaposlenici otpadaju jer se nisu u stanju prilagoditi. Oni koji su spremni na promjene i prilagodbe sudjeluju u procesu, doprinose promjeni i motivirani su, jer uviđaju prednosti u vlastitoj organizaciji rada.

Kao u svakoj digitalizaciji tako je i u nabavi potrebno rutinske poslove automatizirati. Određene dijelove procesa poput pripreme i provedbe treba ostaviti „ljudskima“, jer su prožete mnoštvom nepoznanica. Praksa je pokazala da se najviše vremena u procesu nabave gubi na izvještaje i generiranje prošlih podataka prema Upravi, te na definiranje zahtjeva internih klijenata. Upravo je u tom segmentu potrebna digitalna transformacija kako bi se moglo do svakog podatka poslovanja doći „jednim klikom“.

Sigurno da se sa transformacijom mijenjaju i kompetencije djelatnika te će naglasak biti na spremnosti na promjenu kao prihvaćanju novih alata i metoda u procesu nabave.

 

Zahvaljujemo portalu Mentorica.biz na ovom razgovoru!

Zatražite personaliziranu ponudu

Veselimo se poboljšati vaše kompetencije iz područja nabave! Kontaktirajte nas kako bismo dogovorili konzalting prema vašim potrebama i novim znanjima vas osposobili za budući profit.